Te zwaar en niet lekker in je vel

Overgewicht of obesitas

Een gezond gewicht geeft je een fijner gevoel en geeft minder risico op gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten. Wil jij afvallen en weer een gezond gewicht hebben? Ik kan je helpen!

Hoe ik je help

Wanneer heb je overgewicht of obesitas?

Om er zeker van te zijn dat je overgewicht of obesitas hebt, kan je je BMI berekenen. Dat kan heel handig op de site van het Voedingscentrum.

Bij een BMI tussen de 25 en 30 spreken ze van overgewicht
en bij een BMI van 30 en hoger spreken ze van obesitas
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je BMI nog geen 25 is, maar dat je je niet lekker in je vel voelt en dat je gewicht niet bij je past, omdat je de afgelopen tijd onbedoeld bent aangekomen. Ook dan kan het fijn zijn om gewicht te verliezen en zo te voorkomen dat je gewicht verder omhoog loopt.

Herken je je in de volgende dingen?

  • Zit je niet lekker in je vel?
  • Baal je van je gewicht?
  • Lukt het je niet om af te vallen?
  • Zit je buik in de weg? Heb je bijvoorbeeld moeite met het strikken van je veters?
  • Ben je vaak moe?
  • Kom je al aan als je al naar een gebakje kijkt?
  • Heb je een slechte conditie?
  • Heb je al veel diëten geprobeerd, maar val je telkens weer terug?

Waar kan ik je bij helpen?

  • Een stok achter de deur!
  • Betrouwbaar advies geven dat past bij jouw leven
  • Ik kan je energiebehoefte berekenen zodat je weet hoeveel je nou precies nodig hebt op een dag.
  • Als je de behoefte hebt kan ik een op maat gemaakt voorbeeld dagmenu maken. Ik maak geen uitgeschreven weekmenu, maar een voorbeeld menu met veel verschillende opties en keuzes. Zodat je zelf kan kiezen welke optie je kiest, maar dat je wel weet hoeveel je ongeveer nodig hebt en wat goede keuzes zijn.
  • Inspiratie en ideeën om moeilijke momenten door te komen
  • Ik kan je leren hoe je verpakkingen kan lezen, zodat je zelf weet wat een goede keuze is
  • Beantwoorden van je vragen op het gebied van voeding en leefstijl
  • Adviseren in supplementen als je hier vragen over hebt
Stap 01 – Intake gesprek

Tijdens een intake gesprek stel ik veel persoonlijke vragen om een goed beeld te krijgen van jouw leven. Dit is namelijk belangrijk om een goed passend advies te geven. Onderdelen waar ik bijvoorbeeld vragen over stel zijn: Je woonsituatie, je medische geschiedenis, je medicatie en supplementen gebruik en we gaan natuurlijk je eetpatroon grondig doornemen. Het kan dus wel handig zijn als je voor het intake gesprek wel een beetje weet over hoeveelheden die je normaal gebruikt, dus dat je een beetje bewust oplet hoeveel gram of opscheplepels pasta of rijst je normaal eet of hoeveel gram muesli je in de yoghurt doet, enz.
Aan het einde van onze intake afspraak geef ik je advies op maat en na afloop van onze intake afspraak kan ik een voorbeeld dagmenu maken als je hier behoefte aan hebt. Geef dit tijdens onze afspraak altijd aan als je dit graag wilt ontvangen.

Stap 02 – Vervolgafspraken

Tijdens een vervolgconsult bespreken we hoe het is gegaan. Vaak plan ik deze 4 weken na de intake afspraak, maar dit kan natuurlijk ook eerder of later als je hier behoefte aan hebt. We bespreken de resultaten van de afgelopen weken en ik geef je advies over de zaken waar je nog moeite mee hebt of die minder goed gegaan zijn.

Stap 03 – Volgende fase

We bespreken het resultaat. Ga je richting je doel? Is je gewicht afgenomen? Is je conditie verbeterd? En merk je dat je je fitter en energieker voelt? Is dit ja, en heb je voldoende handvaten om verder te gaan, dan kunnen we de behandeling afsluiten. Wat ook een fijne optie is om een periodieke afspraak in te plannen als stok achter de deur om een terugval te voorkomen. Een terugval is overigens niet erg, maar het gaat erom hoe je hierna verder gaat. Een periodieke afspraak zou kunnen voorkomen dat je blijft hangen in de terugval. Deze periodieke afspraak kan ingepland worden na 3 maanden, 6 maanden of 1 jaar of een periode die jou fijn lijkt.

Share This