Help ik val af! Onbedoeld gewichtsverlies en meer.

Goedkoop en gezond eten. Bespaar op je boodschappen.

Overal om ons heen hoor je berichten over diëten, afvaltips en het feit dat een groot deel van de Nederlandsers te dik is geworden en dat dit niet goed is voor de gezondheid. Maar ongewenst gewichtsverlies, daar hoor je niet zo veel over! Terwijl ook dit een groot probleem kan zijn!

Oorzaken ongewenst afvallen

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het ongewenste gewichtsverlies. Zoals:

  • Ziekte
  • Weinig eetlust
  • Pijn met eten
  • Misselijkheid en overgeven
  • Diarree
  • Psychische problemen, zoals Burn-out / depressie

Ziekte

Door een tijdelijke of langdurige ziekte kan je eetlust geremd worden, terwijl je lichaam juist meer energie en voedingsstoffen nodig heeft om beter te worden. Op het moment dat het je tijdens ziekte niet meer lukt om voldoende voeding binnen te krijgen, kan je gaan merken dat je gaat afvallen. Bijvoorbeeld een griep, covid of een ziekenhuis opname kunnen dit te weeg brengen. Merk je dat je afvalt en lukt het je niet om dit tegen te houden of om na korte ziekte weer aan te sterken, trek dan aan de bel!

TIP: Probeer ondanks dat je je ziek voelt wel meerdere eetmomenten aan te houden!

Weinig eetlust

Er kunnen meerdere redenen zijn dat je weinig eetlust hebt gekregen en hierdoor gewicht verliest. Misschien ben je altijd al niet zo’n fan van eten en heb je altijd al moeite voldoende eten binnen te krijgen. Maar ook ziekte of slaapgebrek kan een aanleiding voor een gebrekkige eetlust zijn. Op het moment dat je lichaam gewend is om weinig te eten, dan gaat het niet vanzelf weer meer eetlust krijgen. Dus als je weinig blijft eten, houd je de verminderde eetlust hiermee in stand en is de kans op ongewenst afvallen groot.

TIP: Probeer in beweging te blijven, maak bijvoorbeeld een klein wandelingetje voor je eetmoment, zodat dit je eetlust kan bevorderen.

Pijn met eten

Heb je net tanden laten trekken? Of heb je een wond in je mond? Dan kan eten pijnlijk zijn. Het kan dan lastig worden om voldoende te eten en onbedoeld afvallen kan hiervan het gevolg zijn. Ook als slikken lastig en/of pijnlijk is kan het moeite geven met eten. Heb je pijn in je mond of heb je binnenkort een operatie staat in je mond/hals gebied en verwacht je een aantal weken moeite met normaal eten te hebben. Trek dan aan de bel om te voorkomen dat je afvalt!

TIP: Kies voor vloeibare maaltijden, zoals havermoutpap, zelfgemaakte smoothies of yoghurt.

Misselijkheid en overgeven

Als je misselijk bent is het lastig om voldoende te eten. Een lege maag kan je misselijkheid echter ook versterken, dus probeer altijd iets kleins te eten! Als je daarnaast ook nog moet overgeven, verlies je ook weer voedingsstoffen wat kan leiden tot gewichtsverlies. Weet wel dat ook al moet je overgeven, je alsnog meer opneemt in je lichaam dan dat je niks zou eten.

TIP: Voorkom een lege maag. Leg in de avond bv. een pakje volkoren crackertjes bij je bed, zodat je deze in de ochtend een in je bed kan eten.

Diarree

Tijdelijke diarree of chronische darmklachten zoals PDS of de ziekte van Crohn, kunnen ervoor zorgen dat je veel voedingsstoffen door je ontlasting weer verliest. Dit kan ook leiden tot onbedoeld afvallen.

TIP: Zoek naar de oorzaak van de diarree en probeer deze te verhelpen. Weet je niet wat de oorzaak is en heb je deze klachten al een lange tijd, maak een afspraak bij je huisarts. Daarnaast kan ik als diëtist ook helpen om verder gewichtsverlies te voorkomen, ook als je nog geen PDS diagnose hebt gekregen.

Burnout- depressie

Door psychische problemen kan je eetlust verminderen en kun je daardoor gewicht verliezen. Ook zorgt stress vaak voor een hogere energiebehoefte. Je kunt door stress of depressie dus ook onbedoeld afvallen. Als je dagen daarnaast minder ritme en regelmaat hebben, kan het ook lastiger worden om een ritme in je eetpatroon aan te houden!

TIP: Probeer elke dag 3 hoofdmaaltijden te eten en 3 tussendoortjes.

 

Gedroogde peulvruchten

Hoe werk ik?

Stap 01 – Intake gesprek

In een intakegesprek van ongeveer 1,5 uur bespreken we je eetpatroon, leefstijl en eerste aanpassingen hiervan om je weer aan een gezond gewicht te helpen!

Stap 02 – Vervolgafspraken

Na de intake monitoren we je  hoe je lichaam reageert op de aanpassingen in je eetpatroon. Ook bespreken we je mentale gezondheid, lichaam en geest werken natuurlijk samen. Daarnaast houden we je gewicht natuurlijk goed in de gaten.

Stap 03 – Volgende fase

We bespreken het resultaat. Heb je meer energie? Voel je je fitter? Vaak leidt een gezonde leefstijl en een gezond gewicht tot een energieker gevoel. Om dit vast te houden kunnen we natuurlijk nog een controleafspraak inplannen. Al is het maar als stok achter de deur.

Gedroogde peulvruchten

Gevolgen onbedoeld gewichtsverlies

Ongewenst gewichtsverlies kan leiden tot ondervoeding. Je hoeft geen ondergewicht te hebben om ondervoed te zijn. Ook als je obesitas of overgewicht hebt kan je ondervoed zijn. Hieronder benoem ik een aantal gevolgen van ongewenst afvallen:

  • Vermindering van spiermassa
  • Verlagen van je weerstand
  • Vermoeidheid of lusteloosheid
  • Minder snel fysiek herstellen

Vermindering van spiermassa

Als je in een korte tijd veel gewicht verliest dan is dit vaak niet alleen maar vetmassa, maar vaak ook je spiermassa. Je kan je dan slap, futloos en zwak voelen.

Verlagen van je weerstand

Je kan veel sneller vatbaar zijn voor griep of andere besmettelijke ziektes.

Vermoeidheid

Geen puf om dingen te doen of ondernemen, moeite met opstaan, niet ëcht jezelf kunnen zijn. Een futloos en vermoeid gevoel.

Minder snel herstellen

Na een operatie of ziekte heeft je lichaam extra energie nodig om te kunnen herstellen. Als deze niet binnenkomt, kan het herstel ook veel langer duren dan bij een goed gevoed lichaam.

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Share This