6 Tips voor gezonde darmen

door | okt 23, 2022 | Leefstijl, PDS & Fodmap

Je darmen zijn belangrijker dan je denkt!

Onze darmen spelen een erg belangrijke rol in onze gezondheid. Ze worden ook wel ons tweede brein genoemd! Ons darm microbioom speelt hierbij een grote rol. Wat is het darm microbioom? Dit word ook wel de darmflora genoemd en bestaat uit miljarden gezonde bacteriën. Deze bacteriën hebben goede leefomstandigheden nodig om goed te kunnen functioneren en deze leefomstandigheden worden gecreëerd door wat wij doen en laten. Een goed darm microbioom bestaat uit veel verschillende soorten gezonde bacteriën, dus heeft een grote diversiteit.

Tip 1: Beweeg voldoende

Door zelf in beweging te zijn, worden onze darmen ook gestimuleerd om in beweging te komen. Voldoende beweging zorgt voor een grotere diversiteit aan gezonde darmbacteriën en heeft dus een positieve invloed op onze darmgezondheid. Probeer elke dag minimaal 1 uur in beweging te zijn. Dit hoeft geen hele intensieve beweging te zijn, een wandeling of een fietstocht, in de tuin werken of flink bezig in het huishouden zijn ook manieren om in beweging te zijn!

Tip 2: Eet voldoende vezels!

Je hebt elke dag minimaal 30 gram vezels nodig. Waar zitten vezels in? In volkorenbrood en andere 100% volkoren graanproducten, in groente, fruit, noten en
peulvruchten.

Tip 3: Eet rustig en kauw goed op je eten

De vertering begint al in je mond. Door op het eten te kauwen maak je speeksel aan. In het speeksel zitten enzymen en deze zorgen ervoor dat de verbindingen in het eten als het ware worden door ‘geknipt’ om in kleinere stukjes te worden afgebroken. Door goed en lang te kauwen zorg je er in eerste instantie voor dat het eten dus door je tanden al in kleine stukjes worden gemaakt, maar vervolgens zorgt het speeksel ervoor dat de kleine stukjes nog in kleinere stukjes worden afgebroken.

Naarmate het eten verder door je lichaam heen gaat, komen er nog meer ‘schaartjes’ (enzymen) bij, zodat het eten nog kleiner gemaakt kan worden.
Als het klein in de darmen komt, zijn de darmen blij! Want dan kan de opname door de darmwandgoed plaatsvinden en kan je alle voedingsstoffen ook echt IN je lichaam krijgen en niet alleen maar DOOR je lichaam heel laten gaan.

 

Tip 4: Drink voldoende

Om dit uit te leggen verwijs ik even naar tip 2. Als je meer vezels gaat eten,
heb je nog meer vocht nodig. Vezels werken namelijk als een spons. Als je een droge spons over de tafel probeert te schuiven, komt hij niet zo ver. Als je de spons eerst nat maakt en dan over de tafel schuift dan glijd hij over de tafel heen. Dit werkt zo dus ook met vezels in je darmen. Als je veel vezels eet, maar te weinig vocht, dan komen de vezels vast te zitten in je darmen en krijg je hierdoor obstipatie. Als je veel vezels eet en je hiernaast voldoende drinkt dan word je ontlasting soepel en krijg je normale, gezonde ontlasting.

Tip 5: Vermijd suikers en zoetstoffen

Van deze toevoegingen word je darmflora namelijk niet gelukkig. Ze zorgen ervoor dat de leefsituatie van de bacteriën verslechterd en de diversiteit dus kan afnemen!

Tip 6: Eet gevarieerd!

Probeer je eten te variëren. Elke bacterie heeft namelijk net een andere behoefte. Als je veel dingen hetzelfde eet, dan heb je ook veel dezelfde bacteriën. Gezonde darmen hebben veel verschillende soorten levende bacteriën nodig. Probeer dus je ontbijtjes en lunch af te
wisselen, dus niet altijd maar brood te eten, maar dat je dit bijvoorbeeld kan afwisselen met een lekkere salade, volkoren pannenkoeken met fruit of groente, havermoutpap of andere voedzame pap met wat fruit of groente erin. Ook verstandig om de soorten fruit en groente lekker veel af te wisselen!

Ik hoop dat je wat aan deze tips heb! Vraag je jezelf na deze blog af of je wel het juiste doet voor je darmgezondheid? Laat het me weten, dan kunnen we een afspraak inplannen en er samen naar kijken!

Liefs, Fleur

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Waarom wil jij afvallen?

Waarom wil jij afvallen?

Wil je graag afvallen en weet je dat je hiervoor je gewoontes moet aanpassen? Wat hierbij belangrijk is dat je goed weet waarom je het doet!

Lees meer
Share This