5 tips voor minder darmklachten op vakantie

door | jul 7, 2023 | PDS & Fodmap

Wat is PDS? Buikpijn

Heb je regelmatig last van darmklachten en heb je misschien wel de diagnose PDS? Dan is dit natuurlijk heel erg vervelend. Helemaal als je deze maanden op vakantie gaat en je minder kan genieten door je klachten. Ik heb deze blog geschreven om je hopelijk te helpen je klachten te beperken tijdens je vakantie. Wil je nu achterhalen waar je klachten vandaan komen en je klachten voor altijd verminderen, neem contact met mij op, zodat we samen een plan kunnen maken!

Tip 1: Probeer je toiletbezoek niet uit te stellen

Poepen op een vreemde wc is voor veel mensen lastig. Het uitstellen om te gaan, is hierdoor een veel voorkomend probleem. Het ophouden van je ontlasting kan namelijk weer voor meer darmklachten zorgen, zoals een opgezette buik of winderigheid.
Vaak is de hoofdreden voor het uitstellen dat je niet wilt dat je een vieze lucht achterlaat. Om dit te beperken kan het je misschien wat rust geven om een klein busje spuitdeo of parfum mee te nemen in je tas of broekzak, zodat je voor je toiletbezoek en na je bezoek even een lekker geurtje in de ruimte kan spuiten.

Een andere reden dat je misschien niet kan poepen op vakantie, is dat je gespannen bent om te poepen op een vreemde wc. Je zou kunnen kijken of het helpt om ademhalingsoefeningen te doen op de wc. Vaak komt je ontlasting er beter uit als je ontspannen bent en zo kan je extra darmklachten voorkomen.

Tip 2: Neem pepermuntolie mee

Pepermuntolie capsules kunnen buikpijn, winderigheid en lichte krampen verminderen. De capsules verminderen de pijn en zorgen ervoor de darmspieren ontspannen. Je kan deze zonder recept kopen bij de apotheek of online. Je kan de capsules het beste nemen 30 minuten voor de maaltijd met een groot glas koud water.

Het beste kan je de capsules voor je vakantie een keertje thuis proberen, om te kijken of het goed werkt voor jouw buik. Het is namelijk zo dat iedereen andere darmen heeft, dus dat niet alles voor iedereen werkt.

 

Tip 3: Probeer ritme aan te houden

Het gevaar van een vakantie, is dat het hele ritme in je dag veranderd. Hierbij veranderd vaak ook je eetritme en dit kan ervoor zorgen dat je darmen uit balans raken en je meer darmklachten ervaart.
Het zou je dus kunnen helpen als je tijdens de vakantie wel probeert je eetritme zoveel mogelijk aan te houden. Dus dat je geen maaltijden overslaat en de maaltijden die je niet buiten de deur eet, zoveel mogelijk bewust te kiezen. Probeer je fruitmomenten eventueel bij je maaltijden te betrekken, zodat je die tussendoor niet vergeet en probeer bijvoorbeeld een zakje noten in je tas te doen als je weg gaat, zodat je een gezonde snack hebt en je minder in de verleiding komt ongezonde snacks te kopen. Vaak kan je bij restaurants ook groente bij je maaltijden bestellen, dus dit is ook een idee om je groente inname in de gaten te houden.
Als je probeert te letten op je eetritme en bewuste keuzes probeert te maken, kan je je darmklachten zoveel mogelijk beperken.

 

Peulvruchten

Tip 4: Neem producten van huis mee

Misschien weet je al dat je van sommige producten last krijgt. Als je bv. weet dat gewone melk niet goed gaat, maar lactosevrije melk wel. Dan is het bijvoorbeeld een idee om lactosevrije melk mee te nemen naar je vakantie.
Ook kan je bijvoorbeeld je eigen vezelrijke crackers of ontbijtgranen meenemen als je weet dat deze goed zijn voor je darmen. Zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Als je weet dat glutenrijke producten jouw darmen prikkelen, dan kan je er ook slim aan doen om een aantal glutenvrije producten mee te nemen, zodat je altijd een goede optie hebt, als je deze op je vakantiebestemming niet blijken te hebben.

Tip 5: Probeer voldoende in beweging te blijven

Iedereen deelt zijn vakantie op zijn eigen manier in. Sommige mensen liggen heel de vakantie op een strandbedje en andere mensen willen een actieve vakantie.
Beweging is erg belangrijk voor je darmen. Als jezelf in beweging bent, bewegen jouw darmen mee. Dit kan dus helpen darmklachten te voorkomen.
Mocht je normaal altijd veel liggen en luieren op je vakantie, probeer dan wat meer in beweging te komen. Je zou voor je vakantie hier ook al over na kunnen denken, zodat je al wat ideeën hebt.

Als je normaal veel aan het zwembad of op het strand ligt, zou je bijvoorbeeld wat vaker in het water kunnen springen en wat heen en weer kunnen zwemmen.

Zwemmen is namelijk een erg goede manier om je darmen te laten bewegen.

Andere ideeën om meer in beweging te komen:

  • Wandeling maken om nieuwe omgeving te verkennen
  • Steden en dorpjes in de buurt bezoeken en wandelend verkennen
  • Fiets/mountainbike huren en de natuur bekijken
  • Leren surfen
  • Klimmen (klimmuur of klimpark buiten)

Heb je ideeën voor andere manieren om in beweging te komen? Laat het me weten!

Ik hoop dat ik je met deze blog wat ideeën heb kunnen geven om je darmklachten zoveel mogelijk te beperken.

Mocht je vaak last hebben van je darmen en mocht het je beperken in je dagelijks leven. Stuur mij dan vooral een berichtje. Ik ben een gespecialiseerde PDS diëtist en adviseer je graag om je klachten te verminderen.

Ik wens je een fijne vakantie met een rustige buik toe!

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Help ik val af! Onbedoeld gewichtsverlies en meer.

Help ik val af! Onbedoeld gewichtsverlies en meer.

Overal om ons heen hoor je berichten over diëten, afvaltips en het feit dat een groot deel van de Nederlandsers te dik is geworden en dat dit niet goed is voor de gezondheid. Maar ongewenst afvallen, daar hoor je niet zo veel over! Terwijl ook dit een groot probleem kan zijn!

Lees meer
Share This