5 geheimen van peulvruchten

Wist je dat je geld kunt besparen met peulvruchten? En ook het vocht waarin ze vaak zitten kunt gebruiken? Hieronder 5 geheimen, tips of verrassende gebruiken van peulvruchten en het sap.

Wat zijn peulvruchten?

Verschillend soorten bonen en erwten vallen onder de categorie peulvruchten. hiervan zijn: bruine, witte en zwarte bonen, kapucijners, borlotti (kievitsbonen), limabonen, linzen, kikkererwten, spliterwten, kidneybonen en sojabonen.

Wat zijn geen peulvruchten?

Gek genoeg zijn niet alle peulvruchten peulvruchten. Wat biologiesch gezien peulvruchten zijn, kunnen ook tot de groenten of noten behoren. Dit komt dan weer door hoe ze gebruikt worden. Bonen zoals sperziebonen, snijbonen, kousenband, doperwten en peultjes worden gerekend tot de groene groenten. Pinda’s zijn officieel peulvruchten, maar worden gezien als noten. 

Snel over naar de geheimen en tips!

1. Peulvruchten zijn een goedkope vleesvervanger

Peulvruchten zijn een gezonde vleesvervanger. Omdat ze veel eiwitten, ijzer en B-vitamines bevatten zijn het goede vervangers voor vlees of vis. Voor een zak gedroogde peulvruchten van 900 gram betaal je ongeveer €3.50 in de supermarkt. Deze 900 gram verdubbelt zich zeker na het weken en het koken en voor €3.50 heb je dus al snel 1,8 kg gekookte bonen. Als je bedenkt dat je met 135 gram een portie vlees vervangt heb je dus voor €3,50 zo’n 13 porties peulvruchten. Zo betaal je €0.27 per portie!

Tip: week en kook de hele zak gedroogde peulvruchten in 1 keer en vries ze daarna in porties in.

2. Snelle maaltijdsoep met peulvruchten

Peulvruchten zijn goede vleesvervangers, maar zijn ook goede vervangers voor rijst/pasta/aardappels. Ze zijn dus perfect voor het maken van een maaltijdsoep. Het enige wat dan nog ontbreekt zijn groente. Een soep van peulvruchten met groente, is dus een volwaardige maaltijdvervanger. Je hoeft hier dan dus geen brood meer bij te eten!

fleur met kikkererwten
Peulvruchten

3. Kikkererwtenwater is ook bruikbaar

Wist je dat je het ‘water’ dat in een potje kikkererwten zit kan gebruiken als eiwitvervanger? Als je dit heel lang opklopt, ziet dit eruit als opgeklopt eiwit. Je kan hier net als bij opgeklopt eiwit meringues of mousse van maken!

Tip: Heb je op het moment dat je een pot kikkererwten uitlekt geen tijd om hier iets mee te maken, bewaar het dan in een bakje in de vriezer en zo kan je het een aantal maanden bewaren en het ontdooien op het moment dat je hiermee wilt gaan bakken/koken!

4. Minder winderigheid door afspoelen van bonen

Bonen staan er toch wel om bekend dat je er winderig van kan worden. Als je PDS hebt kan je hier al helemaal extra last van krijgen. Dit komt omdat er galactanen in peulvruchten zitten en wij deze als mensen niet goed kunnen afbreken. Galactanen lossen wel voor een deel op in water. Op het moment dat je een potje bonen koopt waarbij de bonen in water zitten, kan je minder last van winderigheid krijgen als je de bonen goed uitspoelt met schoon water. Het water wat in het potje zit, kan je dan ook het beste niet gebruiken in een gerecht als je gevoelig bent voor winderigheid.
Als je gedroogde bonen koopt is het dus ook goed om de bonen eerst te laten weken in water en dit water hierna weg te gooien en het in nieuw water te koken en ook dit water niet te gebruiken in het gerecht.

5. Kiemen van peulvruchten

Het laten kiemen van gedroogde peulvruchten is ook een manier om bonen beter opneembaar te maken. Ook komen er door het kiemproces meer vitamines vrij. Ook is het een leuk experiment en een stuk goedkoper om zelf te maken in plaats van dure kiemgroente te kopen. Op youtube en google kan je filmpjes en instructies vinden hoe je dit kan doen. Ik wil dit binnenkort ook zelf gaan proberen en dan kan ik mijn ervaringen ook delen in een blog!

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Share This