3 tips om te starten met het FODMAP dieet

door | sep 27, 2023 | PDS & Fodmap

PDS - Tips om met het FODMAP dieet te starten

Als je wilt starten met het fodmap dieet is het belangrijk om meteen goed van start te gaan. Daarom heb ik deze blog geschreven met 3 tips die je kunnen helpen voor te bereiden op het FODMAP dieet.
Om te beginnen even antwoord op de volgende vraag:

Wat is het FODMAP dieet?

Het FODMAP dieet is een speciaal dieet voor mensen met PDS (prikkelbaar darm syndroom) en helpt bij 75% van de mensen met PDS bij het verminderen van de darmklachten. Het is een tijdelijk dieet waarbij je FODMAP rijke voedingsmiddelen voor 2-6 weken helemaal weg laat uit het eetpatroon en als de klachten verminderen, daarna een voor een kan toevoegen. Hierdoor kan je erachter komen waar jouw klachten vandaan komen.

Lees meer over het FODMAP dieet

Tip 1: Gebruik up-to-date informatie

Als je op google zoekt op het fodmap dieet, kan je veel verschillende informatie vinden. Het is alleen erg belangrijk om te checken of de informatie up-to-date is. Alle voedingsmiddelen worden namelijk in Australië aan de Monash Universiteit gecheckt op het hebben van FODMAP’s. Deze onderzoeken vinden regelmatig plaatst en tijdens het onderzoek worden vaak nieuwe producten getest, maar ook producten die al eerder zijn getest op FODMAPs. Het is al regelmatig voorgekomen dat een product die je eerder wel mocht eten tijdens de eliminatiefase van het FODMAP dieet, nu niet meer gegeten mag worden. Omdat bij een later onderzoek toch bleek dat er teveel FODMAPs in zaten.

Om er zeker van te zijn dat je up-to-date informatie hebt, zou je de app van de Monash Universiteit kunnen downloaden. Deze is wel betaald, maar de app zet regelmatig nieuwe onderzoeksresultaten in de app.

Als je door mij begeleid wilt worden bij het FODMAP dieet, dan stuur ik je natuurlijk goede up-to-date informatie toe.

 

Tip 2: Bereid je goed voor

Als je wilt starten met het FODMAP dieet is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Het is namelijk een pittig en lastig dieet. Het is fijn om voordat je start eerst de tijd te nemen voor de voorbereiding. Zorg dat je alle ins- en outs weet over het dieet, zorg dat je nagedacht hebt wat je kan eten voor je ontbijt, lunch en dat je recepten hebt voor de avondmaaltijden. Ook is het verstandig om alvast boodschappen te doen met FODMAP arme basics die je kan gebruiken tijdens de eliminatie fase. Voor tussendoortjes zou je bijvoorbeeld fodmaparme baksels kunnen maken en invriezen, zodat je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt!

Als je door mij begeleid word tijdens het FODMAP dieet dan stuur ik je een e-book toe met veel informatie over de eliminatiefase, zodat je je goed kan voorbereiden.

Tip 3: Als je het doet, doe het helemaal goed

Ik hoor vaak van mensen in de praktijk dat ze al een beetje zijn begonnen met het dieet. Dat ze al een aantal producten van de rode lijst weg zijn gaan laten, maar nog niet helemaal goed zijn begonnen.

Dit raad ik altijd af, omdat veel producten op de rode lijst wel heel voedzaam en gezond zijn. Als je begint aan het FODMAP dieet is het belangrijk om, als je start het helemaal goed te doen. Als je gezonde voeding weg laat, bestaat namelijk de kans op tekorten. En het kan negatieve invloed op je darmflora hebben als je langere tijd eenzijdig eet. Mijn advies is dus altijd: ‘Als je het doet, doe het dan helemaal goed!’ Als je dus over 2 weken op vakantie gaat, zou ik nog niet starten, maar het uitstellen tot na je vakantie. Zorg ervoor dat je start in een periode dat je de ruimte hiervoor hebt in je agenda en in je hoofd!

Het advies is om het FODMAP dieet te volgen onder begeleiding van een gespecialiseerde dietist. Zelf werk ik als online diëtist en ben ik meerdere opleidingen gevolgd over PDS en het FODMAP dieet. Ik kan je helpen doormiddel van videobel consulten en eventueel via de telefoon. Heb je liever een diëtist in een fysieke praktijklocatie, kies dan voor een diëtist die zich heeft gespecialiseerd in het FODMAP dieet!

Alvast veel succes!

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Help ik val af! Onbedoeld gewichtsverlies en meer.

Help ik val af! Onbedoeld gewichtsverlies en meer.

Overal om ons heen hoor je berichten over diëten, afvaltips en het feit dat een groot deel van de Nederlandsers te dik is geworden en dat dit niet goed is voor de gezondheid. Maar ongewenst afvallen, daar hoor je niet zo veel over! Terwijl ook dit een groot probleem kan zijn!

Lees meer
Share This