Gezond de Kerst door – 5 tips

door | dec 14, 2023 | Leefstijl

Waarom wil jij afvallen?

De meeste gestelde vraag die ik krijg deze maand in mijn praktijk is: ‘Wat kan ik nu het beste doen met de feestdagen?’. Meestal krijg ik deze vraag van mensen die graag zouden willen afvallen.
Mocht je jezelf dit ook afvragen, hoop ik deze vraag in deze blog te beantwoorden.

Feestmaand versus feestdagen

In december staan heel wat feestjes in de agenda. Het begint natuurlijk met sinterklaas, daarna de twee kerstdagen en als slot oudjaarsdag.
Als je de wens hebt om af te vallen of als je het belangrijk vind om gezond te eten, kan je het jezelf makkelijker maken om alleen op de feestdagen te kiezen voor de lekkernijen die hierbij horen. Probeer de kerstkransjes/ kerststollen/ chocoladesterren/ oliebollen nog niet in huis te halen vòòr 1e en 2e kerstdag, dan blijft het extra bijzonder als het kerst is en je hier wel van kan smullen!

Geniet van het eten en ga geen kcal tellen

Kerstmis staat in het teken van gezelligheid en samen zijn met mensen die je lief zijn. Lekker eten is hier vaak een belangrijk onderdeel van. Probeer op kerst even niet bezig te zijn met hoeveel kcal er in je eten zitten en of dit wel of niet gezond is, maar probeer vooral te genieten van het gene wát je eet. Uiteindelijk bestaat kerst maar uit 2 dagen op het hele jaar. Het is vooral belangrijk wat je gemiddeld over dit hele jaar eet, i.p.v. op deze twee dagen.

Geef je snack eerst een cijfer

Als ik op een verjaardagsfeestje ben en er staat een bakje borrelnootjes voor mijn neus, dan vind ik dit heel lastig om te weerstaan. Op het moment dat ik hier niet bewust van ben, pak ik makkelijk wat handjes en zonder er écht bij stil te staan zijn ze ook zo weer verdwenen. Maar als je aan mij zou vragen: ‘Wat voor cijfer zou je die borrelnootjes geven? Een 1 is niet lekker en een 10 is overheerlijk’, dan zou ik die borrelnootjes denk ik een 6je geven. Ik vind ze wel oké, maar je mag me er niet wakker voor maken. Als je iets word aangeboden met kerst wat niet erg voedzaam is, kan het je misschien helpen om deze vraag eerst aan jezelf te stellen: ‘Wat voor cijfer zou ik dit geven?’, als je het een 10 waard vind, dan is het duidelijk dat je hier heerlijk van gaat genieten, maar vind je het niet súper lekker, dan is het op het moment dat je hier bewust van word, waarschijnlijk makkelijker om het te laten staan.

Luister naar je lichaam en stop als je vol zit

Ook al is het eten overheerlijk en zijn de pannen nog niet leeg. Probeer bewust te zijn van de ruimte in je buik. Stop wanneer je vol zit. De restjes zijn de volgende dag ook nog lekker!

Houd de controle

Door je vaste eetritme aan te houden, houd je de controle. Wat ik namelijk vaak terug hoor in mijn praktijk is dat mensen soms maaltijden overgaan slaan, zodat ze met het kerstdiner meer ruimte hebben om veel meer te eten. Zodat ze het op deze manier kunnen compenseren. Wat er alleen vaak gebeurd op het moment dat je maaltijden overslaat, is dat je honger krijgt. Op het moment dat je honger krijgt, wil je lichaam snel en veel energie binnen krijgen. Als je op het moment van honger de keuze krijgt voor een appel of een appelflap, dan kies je met honger sneller voor een appelflap. Terwijl als je geen honger hebt, je misschien een andere keuze zou maken, omdat je dan ook de overweging van je gezondheid makkelijker kan meenemen in je keuze. Probeer dus met kerst niet je ontbijt, lunch en gezonde tussendoortjes over te slaan, zo voorkom je dat je de controle verliest en meer gaat snoepen dan je zou willen.

Hopelijk heb je wat aan deze tips! Ik wens je een hele fijne kerst en een gezond en gelukkig 2024!

p.s. Heb je je eigen risico van je zorgverzekering dit jaar opgemaakt (dan heb je namelijk recht op 3 uur kosteloze afspraken met een diëtist) en vind je het fijn als ik dit jaar nog met je meekijk? Zodat we samen een plannetje kunnen maken voor volgend jaar, laat het me dan weten! Ik heb nog een paar plekjes vrij voor dit jaar!

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

7 Tips voor gezond uit eten

7 Tips voor gezond uit eten

Ik houd van uit eten gaan! Veel cliënten geven aan dit erg belangrijk te vinden. Ik denk dat uit eten gaan en een gezonde leefstijl hand in hand kunnen gaan.

Lees meer
Waarom wil jij afvallen?

Waarom wil jij afvallen?

Wil je graag afvallen en weet je dat je hiervoor je gewoontes moet aanpassen? Wat hierbij belangrijk is dat je goed weet waarom je het doet!

Lees meer
Share This