Gezond broodje (vega) shoarma

door | okt 17, 2022 | Leefstijl, Recepten

Lekker, makkelijk en ook nog gezond!

Mijn allereerste blog!! Best spannend om deze stap eindelijk te zetten.
Het thema van deze blog is het gezonder maken van een recept en vandaag wil ik het broodje
shoarma onder de loep nemen! Het idee is om dit thema vaker terug te laten komen in andere blogs en steeds een ander recept onder de loep te nemen. Dus hebben jullie een gerecht wat jullie lekker vinden, maar wat niet zo’n gezonde keuze is, laat het me weten! Dan ga ik er een gezondere versie van proberen te maken!

Hoe ik vroeger een broodje shoarma at was met een wit pitabroodje, gewone shoarma en knoflooksaus uit een potje. That’s it. Dan at ik er zo veel dat ik op een gegeven moment vol zat, maar omdat er weinig vezels in zaten, raakte ik niet snel gevuld. Ik ben het gerecht gaan aanpassen, om het gezonder te maken.

Wat is nou gezond?

In mijn visie bevat een gezonde maaltijd groente en volkoren graanproducten, gezonde vetten en geen bewerkte producten. Omdat ik sinds 2019 geen vlees meer eet uit de bio-industrie, vervang ik het gewone shoarma vlees nu voor vegetarische shoarma. Dit zijn stukjes gemaakt van soja. Omdat dit wel een bewerkt product is, probeer ik zo’n kant-en-klare vleesvervanger zo veel mogelijk te beperken. Als je het vergelijkt met gewone shoarma van dieren, dan is kip of kalkoen shoarma de gezondste keuze, omdat het eten van het vlees van zoogdieren negatieve invloed kan hebben op onze gezondheid als je dit veel eet. Dit is dus het geval bij het vlees van een varken, lam/schaap en koe. Om groente toe te voegen, bak ik vaak een paar paprika’s mee, voeg ik champignons en ui toe en serveer ik er een lekkere salade bij! Dit zorgt voor een extra lekkere smaak en zorgt er ook voor dat ik meer kan eten, voller kom te zitten, zonder hele grote hoeveelheden vlees/kant-en-klare vleesvervanger nodig te hebben! Ik houd namelijk van veel en lekker eten!

Om volkoren graanproducten toe te voegen, koop ik de laatste jaren altijd volkoren pitabroodjes of maak ik hele makkelijke volkoren flatbreads!
Kost evenveel tijd, heeft een lekkere smaak, vult een stuk beter en is een betere keuze voor je
darmen! Dus waarom niet? Daarnaast de kant-en-klare knoflooksaus. Die stond vroeger heel vaak bij mij op tafel! De laatste tijd maak ik zelf een supersimpele knoflooksaus, met maar 2 ingrediënten, namelijk knoflook en volle kwark! Zo lekker!! Soms voeg ik nog wat verse kruiden toe, bijvoorbeeld wat bieslook als we dit toevallig in huis hebben.
En zo eten we nu erg regelmatig lekkere broodjes shoarma. Ik kan hier net zo van genieten als van de ‘ongezonde’ versie, maar geniet nog wat extra doordat ik een gezonde maaltijd aan het eten ben!

Hierbij nog even het recept:

Ingrediënten voor 2 personen:

Broodje Shoarma

– 3 (punt)paprika’s
– 1 ui
– 1 bakje champignons van 250 gram
– 4-5 Volkoren pitabroodjes
– 1 bakje vegetarische shoarma
– 1 eetlepel koolzaadolie

Salade voor ernaast:

– Sla, tomaat, komkommer (of andere groente voor de salade, evt. groente die je nog over
hebt)
– 1 eetlepel walnotenolie of lijnzaadolie
– 1 eetlepel appelazijn
– Half klein uitje in gesnipperd
– peper

Knoflooksaus:

– 150 gram volle kwark
– 1 teentje knoflook

Bereiding

1. Snij alle groente voor de salade in stukjes en doe ik een mooie schaal
2. Pak een klein bakje en doe hier de eetlepel walnotenolie of lijnzaadolie in en de eetlepel
appelazijn, de gesnipperde ui en voeg wat peper toe.
3. Voeg de dressing toe aan de salade en roer goed door. En voilà klaar is je salade.
4. Doe de volle kwark in een schaaltje en pers of rasp het knoflookteentje in dit schaaltje, roer door
en klaar is de knoflooksaus! Als je verse kruiden wil toevoegen, snij dit dan even klein en roer het
erdoorheen.
5. Snijd de paprika’s, champignons en ui in stukjes of reepjes.
6. Bak eerst de ui in de eetlepel koolzaadolie, voeg hierna de paprika’s en hierna de champignons
toe.
7. Als de groente gaar is, voeg dan de vegetarische shoarma toe en bak deze een paar minuten mee
(zolang op de verpakking staat)
8. Doe ondertussen de pitabroodjes in de broodrooster of bak ze af in de oven.
9. Als de broodjes klaar zijn, snijd ze dan voor een deel open, zodat je de vulling erin kan doen.
10. Smakelijk!!

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Share This