8 tips voor een gezonde BBQ

door | sep 1, 2023 | Leefstijl, Recepten

Gezonde BBQ met paprika courgette en vlees

Het is zomer! Lekker BBQ-en met vrienden of familie is toch een feestje?
Maar vaak is het voor je gezondheid niet de beste keuze, veel stukken vlees, geen of weinig groente, wit stokbrood en veel sausjes. Als je een paar keer per jaar de BBQ aansteekt is dit geen probleem voor je gezondheid, maar als je graag gezonde keuzes wil maken én wilt BBQ-en, dan hoop ik dat je wat aan deze 8 tips hebt!

Tip 1: Vergeet de groente niet

Wie zegt dat er alleen vlees op een BBQ hoort te liggen?
Heb je al eens geprobeerd verschillende groente te BBQ-en? Wat ik zelf altijd erg lekker vind is, gegrillde paprika, courgette, maiskolven, spiesjes met champignons en ui en knoflook.

De paprika snij ik vaak open op de naden, zodat ik 3-4 grote stukken paprika heb. Deze smeer ik beetje in met een kwastje met wat olie en doe er wat peper op en vervolgens grill ik (meestal mijn man 😉) deze een aantal minuten op de BBQ.

De courgette snij ik lange plakken en ook deze smeer ik in met olie en peper en gaan op de BBQ. Je zou hetzelfde kunnen doen met aubergine.

Maiskolven kan je het beste eerst even koken en daarna even nagrillen op de BBQ. Champignons kan je aan houten of ijzeren spiesjes rijgen en hierna ook even met een beetje olie insmeren en naar wens kruiden.

En de ui en knoflook kan je in zijn geheel (dus een ui met schil en een hele bol knoflooktenen in de schil) inpakken in aluminumfolie en tussen de kolen leggen. Als de ui gaar is kan je makkelijk het velletje eraf halen en heb je een heerlijk zoete ui. Uit de bol met knoflookteentjes kan je de knoflookteentjes uitknijpen die ook heerlijk zacht zijn geworden, deze kan je zo eten, maar ook lekker om op een volkoren stokbroodje te smeren.

Tip 2: Kies voor mager vlees

Veel vlees eten is niet gezond. Maar als je verschillende soorten vlees vergelijkt zit hierin ook zeker een verschil tussen gezondere en ongezondere opties. Probeer vette vleesopties zo veel mogelijk te vermijden, zoals worstjes en speklapjes en kies vooral voor magere opties zoals kip, kalkoen, filetlapjes, varkenshaas en biefstuk.

Tip 3: Vervang het vlees door vis

Ik denk dat de meeste mensen aan vlees denken als ze aan een BBQ denken, maar heb je wel eens gedacht om het vlees te vervangen voor vis? Let erop dat vis vaak wel heel zacht word als je het bakt en dat het dan door het rooster kan vallen. Het beste kan je dus vis BBQ-en op een aluminium BBQ schaal of met speciale fijnmazige visgrillvormen. Daarnaast kun je van aluminiumfolie zelf kleine bakjes maken en vis met wat kruiden en een beetje olie erin op de grill leggen. ZO heb je een heerlijk vispotje!

Tip 4: Kies voor minder vlees/ vis

Vaak is het een gewoonte om meerdere stukken vlees (of vis) te kiezen tijdens een BBQ, zo eet je vaak al snel 3,4,5? Stukken vlees op een avond. Terwijl je eigenlijk aan 100 gram vlees/vis genoeg hebt. Als je het leuk vind om vaak te BBQ-en zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen om het te houden bij een normale portie vlees/vis, dus 100 gram en dit aan te vullen met groente, een salade en volkorenbrood. Zo heb je eigenlijk een normale maaltijd, maar wel de sfeer van een gezellige BBQ. Ook zou je bijvoorbeeld je stukjes vlees/vis kunnen delen, dus dat je wel verschillende soorten vlees kan proeven, maar dat je steeds maar een halve portie neemt.

Tip 5: Volkoren stokbrood

Vaak is er wit stokbrood aanwezig op een BBQ met smeersels, kaas, kruidenboter of pindasaus. Door de simpele wisseling te maken met een volkorenstokbrood, maar je de BBQ al een stuk gezonder!

Tip 6: Zelf BBQ-sausjes maken

Op de tafel staan vaak de kant-en-klaar sauzen al klaar voor bij het vlees. Heerlijk! Maar helaas niet zo gezond. Wat ook lekker is en wel voedzaam om zelf gezonde sausjes te maken. Je kan bijvoorbeeld een heerlijke knoflooksaus maken door een geperste of kleingesneden knoflookteen(tjes) door dikkere yoghurt te roeren. Eventueel kan je er nog wat (verse) kruiden doorheen doen, maar dit is niet eens nodig.
Ook lekker om een beetje mayonaise en klein beetje curry of ketchup door een dikkere yoghurt te roeren, zo heb je een lekker fris sausje.

Tip 7: Vervang huzarensalade voor verse salade

Huzarensalade heet dan wel een salade, maar veel groente zit er niet in. Je zou ervoor kunnen kiezen om de huzarensalade te vervangen voor een échte salade met veel groente. Bijvoorbeeld een gevulde salade met sla, komkommer, tomaat, paprika en een beetje ui of een wortelsalade van geraspte wortel, een bietensalade of komkommersalade. Je kan hierin lekker variëren en als je het leuk vind om keuzes te hebben, kan je natuurlijk meerdere opties maken.

Tip 8: Stop als je vol zit

Het gevaar van een BBQ met veel eten, is dat je blijft eten, omdat het zo lekker is!
Helemaal prima natuurlijk als je hiervoor kiest, maar als je hier een vervelend gevoel van krijgt achteraf of als je zelfs spijt gevoelens ervaart, kan je een fijner gevoel van een BBQ overhouden als je stopt met eten als je voelt dat je vol zit.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad! Uiteindelijk is het allerbelangrijkste natuurlijk om te genieten van een fijne middag of avond met fijne mensen om je heen!

heerlijke verse salade

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Waarom wil jij afvallen?

Waarom wil jij afvallen?

Wil je graag afvallen en weet je dat je hiervoor je gewoontes moet aanpassen? Wat hierbij belangrijk is dat je goed weet waarom je het doet!

Lees meer
Share This