5 tips om eten te redden van de prullenbak

door | dec 1, 2022 | Leefstijl, Recepten

5 tips tegen voedselverspilling

Wil je geld besparen of vind je het belangrijk om te denken aan het milieu. Gooi je meer eten weg dan je lief is en wil je dit veranderen? Een beetje omdenken helpt met besparen oop boodschappen en voorkomt verspilling. Hopelijk heb je wat aan deze tips!

Tip 1: Overrijpe bananen

Ik snij overrijpe bananen altijd in plakjes en vries ze in een bakje in. Hier maak ik vervolgens dan
heerlijk bananenijs van door de bevroren bananenplakjes in een krachtige blender te doen (let op: deze moet ijs kunnen crushen) met een beetje yoghurt, kwark of melk. En je hebt heerlijk én gezond bananenijs! Ook kan je de bevroren bananenplakjes ontdooien en dit gebruiken in een
bananenbrood of ander lekker baksel. De bananen verkleuren bij het ontdooien wel, maar dit maakt niet uit voor de smaak in je baksel. Heerlijk ijs als extraatje, dus je bespaart ook nog op boodschappen!

Tip 2: Melk

Is je melk bijna over de datum en ga je het niet redden om hem op tijd op te drinken. Vries hem in! Je kan de melk met verpakking en al invriezen, maar als het pak nog helemaal vol is, zorg dan dat je er eerst een beetje uit haalt. Melk zet namelijk uit tijdens het bevriezen, en als je er geen melk uithaalt, kan het pak kapotgaan in je vriezer. Ook kan je melk in zakjes, bakjes of flessen invriezen. Als je nog een klein restje melk hebt, kan je er ook voor kiezen om het in een ijsblokjeshouder in te vriezen, zodat je kleine porties melk kan ontdooien.

Heb je de melk vervolgens weer nodig, zet het in de koelkast en laat het rustig ontdooien. Het kan zijn dat de melk van structuur veranderd, maar als je het gebruikt in een recept dan is dit geen probleem. Je kan er bijvoorbeeld havermoutpap van maken of pannenkoeken!

Tip 3: Yoghurt

Ook yoghurt kan je invriezen op dezelfde manier als melk. Ook yoghurt kan een beetje van structuur veranderen, maar als je het eet met wat muesli of gezonde ontbijtgranen merk je deze verandering niet op.

Tip 4: Restjes groente

Een van de oplossingen van restjes groente is soep! In een soep kan je veel verschillende soorten groentesoorten combineren. Je kookt de groente in water met een bouillonblokje en als de groente gaar zijn, zet je de staafmixer erop en voilà een heerlijk en gezond soepje! Je zou hierin zelfs je restje rijst of pasta kunnen toevoegen na het staafmixen. Zo bespaar je ook weer op een soeppakket!

Tip 5: Restje gekookte rijst

Heb je nog gekookte rijst over? Zonde om weg te gooien!
Je kan de rijst namelijk de volgende dag opbakken met groente en vlees/vis of vega vervanger, zodat je een lekkere nasi ervan kan maken! Ook kan je een restje gekookte rijst zonder problemen invriezen. Mijn guilty pleasure is dat ik mijn koude restje rijst met wat bruine suiker als toetje eet. Niet gezond, wel lekker en je bespaart hierdoor op een toetje wat je anders misschien moet kopen.

Veel plezier met proberen! Heb je zelf nog een goede bespaartip? Stuur me een berichtje!

Liefs, Fleur!

 

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Share This