5 feiten en fabels over darmgezondheid en voeding

door | mrt 24, 2023 | Leefstijl

feiten en fabels darmgezondheid bananen

Iedereen weet altijd wel wat over voeding. Op een verjaardagsfeestje, in de supermarkt, tijdens je werk. Maar wat is nu écht zo en wat is een fabeltje oftewel een broodje aap? Hieronder bespreek ik 5 feiten en fabels die ik vaak hoor.

1. Bananen zorgen voor obstipatie

Dat bananen vaak negatief belicht worden is een feit. Maar zorgen bananen nou voor verstopping? Laat ik voorop stellen dat iedereen andere darmen heeft. Vooral de samenstelling aan darmbacteriën in je darmen zijn per persoon anders. Je kan het vergelijken met een vingerafdruk die bij iedereen anders is.

Er zijn dus altijd uitzonderingen, maar deze stelling is een fabel.

Bananen bevatten vezels en vezels zijn goed tegen verstopping. Wel belangrijk als je meer vezels gaat eten, dat je ook voldoende drinkt. Want als je vezelrijk eet en daarnaast te weinig vocht tot je neemt, kan je juist verstopping krijgen. Dit is dan niet de schuld van de banaan, maar van alle vezelrijke voedingsmiddelen, gecombineerd met te weinig vocht.

2. Pruimen zorgen voor een goede stoelgang

Ook pruimen zijn vezelrijk en zijn dus voor veel mensen een goed voedingsmiddel voor een goede stoelgang. Sommige mensen met PDS kunnen wel darmklachten krijgen van pruimen. Ze bevatten namelijk de FODMAP’s sorbitol en fructanen. Deze kunnen diarree en andere darmklachten veroorzaken voor mensen met een intolerantie voor deze FODMAP’s.
Voor de meeste mensen is deze stelling een feit, maar voor sommige mensen is deze stelling een fabel. Deze tweedeling maakt duidelijk dat veel voedingsweetjes die verteld worden, niet altijd goed of fout zijn, maar dat het per persoon kan verschillen.

Wil je weten of je intolerant bent voor bepaalde FODMAPs? Ik ben een fodmap gespecialiseerde diëtist, dus laat het me weten als ik je hierbij kan helpen.

3. Probiotica helpen je darmgezondheid te verbeteren

Probiotica zijn darmbacteriën die je in capsule-, poeder- of zuivelvorm kan innemen. Ze werken als ondersteuning voor je eigen darmmicrobioom of te wel, je darmflora. Je hebt veel verschillende merken en soorten. Of je er baat bij hebt, ligt dus erg aan de status van jouw darmflora en de soort probiotica die je kiest. Als je hierin een goede keuze maakt en jouw darmflora uit balans is, dan kunnen we deze stelling als feit bestempelen.

Er zijn veel goede aanbieders van supplementen zoals probiotica. Vitakruid is daar een van, je kunt daar nu 10% korting krijgen met de code: DietistFleur10

supplementen

4. Van ontbijtkoek kan je goed naar de wc

Van ontbijtkoek word vaak verteld dat dit werkt om goed naar de wc te kunnen gaan als je verstopt zit. Ontbijtkoek is een reep gemaakt van tarwebloem en heel veel suiker. Er zitten dus weinig vezels in en bevatten weinig voedzame voedingsstoffen. Voor sommige mensen kunnen suikers de darmen prikkelen, waardoor ontbijtkoek ervoor zorgt dat de darmen worden geactiveerd en soms juist voor dunnere ontlasting kunnen zorgen. Of ontbijtkoek dus een goede manier is om beter naar de wc te kunnen gaan, duidelijk nee. Of het sommige mensen helpt om te kunnen poepen als ze verstopt zitten, dan is het antwoord soms ja.

Ook deze stelling is dus een feit en een fabel. Zou ik als diëtist ontbijtkoek aanraden als je verstopping hebt? Zeker niet!

5. Je krijgt verstopping van vezels als je te weinig erbij drinkt

Deze heb ik hierboven al verklapt, maar dit is dus een feit. Vezels zijn erg belangrijk om verstopping tegen te gaan, maar het is erg belangrijk om voldoende te drinken. Het advies is om minimaal 1,5 liter vocht te drinken op een dag.

Heb je last van verstopping en wil je weten of je voldoende vezels binnen krijgt op een dag? Ik zou dit voor je kunnen berekenen.

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Share This