10 gezonde snacks voor onderweg op vakantie

door | jul 15, 2023 | Leefstijl

feiten en fabels darmgezondheid bananen

Jeej het is vakantie! Wat ik vaak terug hoor in mijn online diëtistenpraktijk is dat veel mensen vakantie en reizen associëren met ongezonde keuzes. Vooral onderweg in de auto naar je vakantieadres wordt vaak gekozen voor de ongezonde optie. en niet voor gezonde snacks. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Wat ik het allerbelangrijkste vind van vakantie is genieten! Maar wat is nou écht genieten voor jou?

Als je voor je vakantie jezelf een bepaald doel hebt opgelegd, zoals ik wil gezonder gaan eten en leven of ik wil aan het einde van het jaar mijn streefgewicht behaald hebben of ik wil gezondere keuzes maken voor mijn darmen, zodat ik minder klachten ervaar. Dan kan ik mij voorstellen dat het niet als genieten voelt om alleen maar ongezonde keuzes te maken op vakantie.

In deze blog wil ik je inspireren om verschillende gezonde snacks mee te nemen in de auto of in het vliegtuig op weg naar je vakantie bestemming.

1. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit is een voedzame snack. Het handige aan deze snack is dat je hem niet koel hoeft te houden. Een ander voordeel is dat je veel verschillende soorten gedroogd fruit hebt, zodat je veel variatie opties hebt. Rozijnen en krenten zijn bekende opties, maar heb je wel eens gedroogde appel, mango, abrikoos, pruim, cranberry, vijg en banaan geprobeerd? De meeste soorten kan je gewoon in de supermarkt vinden, maar vaak kan je op de markt ook het een en ander vinden.

2. Vers fruit

Naast gedroogd fruit is vers fruit natuurlijk ook een goede optie. Deze optie kan je wat minder lang vers houden, maar dit ligt ook erg aan de keuze welk soort fruit je kiest. Een appeltje kan je lang vers houden en ook buiten de koelkast blijft hij lekker. Ook een banaan is een makkelijke optie om uit het vuistje te eten.

3. Volkoren broodjes met beleg

Een broodje eten onderweg is vaak een makkelijke en gezonde manier om een hapje te eten vanuit de auto of het vliegtuig. Je komt dan minder in de verleiding om een ongezonde optie te kopen op het vliegveld of bij een tankstation.
Je kan bijvoorbeeld zachte volkoren broodjes kiezen, maar ook volkoren pistoletjes of andere broodjes met minimaal 6 gram vezels/100 gram zijn goede keuzes.
Waarom alleen volkoren broodjes? Nou volkoren producten vullen je veel meer en hierdoor kom je minder snel in de verleiding ongezonde keuzes te maken. Daarnaast bevatten volkoren producten ook meer voedingsstoffen.

4. Rauwkost

Rauwkost is ook altijd een goede optie voor een snack. Ook hierin kan je veel variëren. Voorbeelden van rauwkost zijn: Komkommers, tomaat, paprika, bleekselderij, bloemkool, worteltjes, radijsjes, rettich, courgette. Van sommige groente kan je een kleine variant kopen, zoals snoep tomaatjes, snoepkomkommers en snoeppaprika’s. Het voordeel van deze kleine varianten, is dat je ze niet hoeft te snijden voor vertrek en dat je ze daardoor langer lekker kan houden.
Wil je wel gesneden groente meenemen, dan kan je het beste zorgen voor een koelbox of zorgen voor een andere manier om de rauwkost koel mee te nemen.

5. Noten

Noten zijn makkelijk en gezond om als snack mee te nemen. Ook hierin kan je veel variëren. Wat dacht je bijvoorbeeld van pistachenoten of cashewnoten? Andere opties zijn amandelen, walnoten, hazelnoten, pecannoten en pinda’s (deze laatste optie is officieel geen noot, maar ook prima om mee te snacken af en toe)

6. Rijstwafel/maiswafel

Als gezond tussendoortje adviseer ik eigenlijk nooit rijstwafels of maiswafels, omdat ze heel luchtig zijn en weinig vezels bevatten en uiteindelijk niet goed vullen. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk altijd om waarmee je iets vergelijkt. Dus als je een rijstwafel neemt als lekkere sanck, dan is dit natuurlijk een betere optie dan als je een zak chips tussendoor opeet. Voor de afwisseling zou dit een prima optie zijn om in te pakken. Je kan de wafels zo eten, maar je zou ze natuurlijk ook kunnen beleggen.

groente - ik zie avocados

7. Bliss balls

Dit is een lekker tussendoortje om mee te nemen voor onderweg. Je kan deze voorafgaand aan je reis maken en dan in een bakje meenemen. Je zou ze bijvoorbeeld ook een ruimere tijd voor je vakantie kunnen maken en kunnen invriezen en dan bevroren in een bakje meenemen, zodat ze langzaam ontdooien. Maar wat zijn bliss balls nou?
Bliss balls zijn zelf gemaakte balletjes die wat weg hebben van truffels. Je hebt hierin heel veel verschillende variaties, maar vaak bestaat een bliss ball uit gedroogd fruit en noten en soms andere toevoegingen zoals cacao en kokos. Je zou op de volgende site kunnen kijken naar verschillende receptideeën. https://zonderzooi.com/2022/01/11/gezonde-bliss-balls-recepten-glutenvrij-lactosevrij-vegan/

8. Gezonde koekjes

Net als de bliss balls, kan je ook de gezonde koekjes voorafgaand aan je reis maken om mee te nemen. Wat zijn nu gezonde koekjes? Naar mijn mening zijn gezonde koekjes, koekjes waar weinig suiker in zit (het liefst alleen natuurlijke suiker, zoals van gedroogd fruit of banaan) en waar volkoren graanproducten in gebruikt zijn en waar geen onnodige toevoegingen in zitten, zoals chemische e-nummers.
Om je een idee te geven hierbij een link met een recept: https://www.boodschappen.nl/recept/havermout-pindakaaskoekjes/

9. Gezond bananenbrood

Ook bananenbrood is een perfecte snack om voor je reis voor te bereiden en mee te nemen voor onderweg. Ook deze zou je ruim voor je vakantie kunnen maken en invriezen in plakjes, zodat je deze makkelijk kan meenemen.
Je hebt veel verschillende recepten voor een gezond banenenbrood. Mijn visie op een gezond banenenbrood is dat er volkoren graanproducten in zitten (dus geen bloem, maar volkorenmeel) en dat er het liefst zo min mogelijk suiker inzit en bij voorkeur is de toegevoegde suiker een product wat ook vezels en vitamines en mineralen leveren, zoals bv. vijg/dadel/banaan/ander fruit.

Zelf heb ik dit recept gemaakt: Gezonde peren en bananencake

Dit is een variatie op een bananenbrood met rijpe peren die ik nog in de fruitschaal had liggen. Je zou ook met andere rijpe fruitsoorten kunnen experimenteren, bv. het fruit wat écht opgegeten moet worden voor je op vakantie gaat.

10. Gezonde repen

Je hebt in de winkel zoveel verschillende voorverpakte koekjes en mueslirepen voor onderweg dat het onduidelijk is geworden welke nu écht een verstandige keuze is.
In mijn visie is een gezond meeneemkoekje/reep er een met een simpele ingrediënten lijst. Wat ik hiermee bedoel is dat je het bij wijze van spreken zelf zou kunnen maken, dus niet dat er allemaal gekke toevoeginen inzitten waarvan je geen idee hebt wat het is.
Daarnaast heeft een gezonde reep veel vezels en weinig waarvan suiker. Zodat hij goed vult.
Je hebt hierin de optie om een gezonde reep te kopen of om er zelf een te maken voorafgaand aan je reis. Hierbij een idee als je de reep zelf wilt maken: https://www.diabetesfonds.nl/recepten/mueslirepen-met-noten

Gezonde opties om te kopen:
Repen van no fairytales
Repen van tasty basic
– Je kan zelf ook op de verpakkingen kijken naar de voedingswaarden van andere repen. Het liefst kies je er een met meer voedingsvezels dan de waarvan suiker. Het liefst een met minder dan 10 gram waarvan suikers per 100 gram.

Hopelijk heb ik je zo kunnen inspireren om gezonde snacks mee te nemen op je vakantie! Ik wens je een hele fijne vakantie!

Heb je een doel voor jezelf gesteld voor je vakantie waarin eten een rol speelt en wil je na je vakantie hier hulp bij van een diëtist? Neem contact met me op en plan alvast een online afspraak voor na je vakantie!

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Waarom wil jij afvallen?

Waarom wil jij afvallen?

Wil je graag afvallen en weet je dat je hiervoor je gewoontes moet aanpassen? Wat hierbij belangrijk is dat je goed weet waarom je het doet!

Lees meer
Share This