Een ander eetpatroon: 10 effecten op je leven

Je darmen zijn belangrijker dan je denkt!

Wanneer je anders gaat eten, kan je dit op verschillende manieren gaan merken aan je lichaam en je geest. Dingen die ik vaak terug hoor in mijn online praktijk zal ik hieronder toelichten.

1. Darmgezondheid

Als je gezonder gaat eten verbeterd je darmgezondheid. Je darmen moeten in het begin soms
wennen aan een ander eetpatroon, maar na een paar dagen tot weken word je buik vaak weer
rustig. Dit geld ook andersom, als je een periode ongezond eet, kan je dit merken aan je darmen. Klachten zoals een opgezette buik, dunnere ontlasting of winderigheid kunnen dan meer op gaan spelen.

2. Slaap

Wat ik vaak terug hoor van cliënten uit mijn online praktijk is dat ze beter slapen nadat ze hun
eetpatroon hebben verbeterd. Hierdoor kan je lichaam beter herstellen en ervaar je geestelijk ook meer energie. Een positief effect lijkt me zo! Als je gewend bent om laat in de avond nog te snacken, cafeïne houdende dranken te drinken of juist met honger naar bed gaat, kan dit je slaap juist verslechteren.

3. Energielevel

Je eet om je lichaam te voeden en te voorzien van energie. Wat voor eten je kiest maar ook hoeveel eten je binnenkrijgt heeft veel invloed op je energielevel. Als je in je oude eetpatroon te weinig energie binnen kreeg of juist te weinig voedzame voeding en je gaat meer voedzame keuzes maken, dan ga je merken dat je je meer energiek gaat voelen!

4. Humeur

Te weinig voeding of de verkeerde voeding kan zorgen voor moodswings. Het kan ervoor zorgen dat je chagrijnig word en écht wat moet gaan eten om weer een beetje jezelf te worden. Een gezonder eetpatroon kan er dus voor zorgen dat je meer de controle houd over jezelf en je jezelf lekkerder in je vel kan voelen.

5. Zelfvertrouwen

Als je een gezond eetpatroon aanhoud, kan dit je vertrouwen geven in jezelf. Doen waar je je écht lekker bij voelt. Als je het gene doet, wat je diep van binnen wílt doen en het lukt je ook om dit vol te houden, dan kan dit een boost geven aan je zelfvertrouwen. Dat je je ook energieker, fitter en gezonder voelt kan dit gevoel alleen maar versterken. Een ongezond eetpatroon daarin tegen kan het tegenovergestelde resultaat veroorzaken.

6. Libido/ vruchtbaarheid

Als je je lichaam niet alleen vult, maar ook goed voed, heeft dit op veel vlakken een positieve
uitwerking. Zo ook op je libido en op je vruchtbaarheid. Je geeft je lichaam de voedingsstoffen en brandstof om je hormonen in balans te brengen en je geslachtsorganen voldoende energie te geven om goed hun werk te kunnen doen. Ik zeg niet dat voeding in alle gevallen dé oplossing is, maar als je eetpatroon op dit moment niet volwaardig is en je hebt een zwangerschapswens, dan zou dit zeker een waardevolle eerste stap kunnen zijn!

7. Huidgezondheid

Je huid is je grootste orgaan. Om je organen gezond te houden, speelt voeding een belangrijke rol. Zo ook je huid! Als ik een periode ongezond eet, merk ik dit meteen aan mijn huid. Ik krijg puistjes en mijn huid ziet er minder gezond uit en zodra ik weer mijn gezonde eetpatroon oppak, kan ik dit terugzien aan mijn huid.

8. Gewicht/ lichaamsomvang

Dit effect is één van de bekendste, namelijk je gewicht en je lichaamsomvang. Als je momenteel overgewicht hebt en je gaat je lichaam gezond en volwaardig voeden, dan ga je dit
hoogstwaarschijnlijk merken aan je lichaam. Je kan dan gewicht gaan verliezen en je lichaamsomvang neemt af. Terwijl als je momenteel ondergewicht hebt en je gaat je lichaam gezond en volwaardig voeden, zal je kunnen gaan merken dat je gewicht en lichaamsomvang juist toenemen.

9. Verzadigingsgevoel/ honger

De producten die je kiest hebben invloed op je verzadigingsgevoel. Als je veel producten kiest met veel suiker en weinig vezels is de kans groot dat je vaak een trek/honger gevoel hebt. Ook al eet je heel de dag door, deze producten vullen je buik niet. Kies je voor vezelrijke en voedzame producten en krijg je voldoende energie binnen dan zul je zonder hongergevoel de dag door kunnen. Veel mensen in mijn praktijk denken dat je honger moet hebben om succesvol af te kunnen vallen. Hier geloof ik niet in. Mijn ervaring leert dat je goed kan afvallen, zonder honger gevoel. Op deze manier kan je het veel langer vol houden, houd je je lijf blij en dit zorgt vervolgens weer voor meer zelfvertrouwen.

10. Pijnklachten, zoals hoofdpijn, buikpijn, spierpijn, gevoelig tandvlees

Als je te weinig eet en drinkt kan dit hoofdpijn veroorzaken. Maar ook veel suikerrijke producten
kunnen hoofdpijn als vervolg geven. Buikpijn kan veroorzaakt worden door veel vet- en suikerrijk eten, maar het kan ook zijn dat bepaalde voedingsmiddelen je darmen triggeren. Spierpijn kan het gevolg zijn van te weinig eiwitten in je eetpatroon. Gevoelig en pijnlijk tandvlees kan ontstaan door een ongezond eetpatroon met veel suikers.

Herken je een van deze klachten en wil je graag persoonlijk advies om deze klachten te verminderen, dan kan ik je helpen door middel van een online consult.

Liefs, Fleur

 

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Share This