7 Tips voor gezond uit eten

7 tips gezond uit eten

 Ik houd van uit eten gaan! Veel mensen in mijn online praktijk geven aan uit eten gaan erg belangrijk te vinden en willen dit graag blijven doen, ook al willen ze hun leefstijl veranderen.

Ik denk dat uit eten gaan en een gezonde leefstijl zeker hand in hand kunnen gaan. Wel blijft het bij een gezonde leefstijl van belang om bewuste keuzes te maken. Ook een bewuste keuze om een ongezond voedingsmiddel te kiezen, hoort naar mijn idee bij een gezonde leefstijl. Want balans is uiteindelijk een belangrijk aspect als het gaat om je gezondheid.

Als je het fijn vindt om regelmatig uit eten te gaan en je wilt hierbij bewustere keuzes maken. Heb ik in deze blog 7 tips om gezond uit eten te gaan.

1. Bestel extra groente

In de meeste restaurants krijg je weinig groente geserveerd. Als je een vlees of visgerecht kiest, krijg je vaak voornamelijk vlees/vis en friet op je bord en misschien een klein hoopje rauwkost voor de sier. Vaak is het goed mogelijk om nog wat extra groente te bestellen. Bijvoorbeeld een salade of wat gekookte groente als bijgerecht. Zo krijg je toch je groente binnen en ben je ook meer verzadigd na de hoofdmaaltijd. Bij een all you can eat restaurant is het vaak ook mogelijk om groentegerechtjes te kiezen. Als dit nog geen gewoonte is, is dit misschien een idee om elke ronde ook een groentegerecht te kiezen.

2. Sla het mandje brood met kruidenboter over

Bij veel restaurants wordt een mandje brood met kruidenboter of andere smeersels aangeboden. Omdat je meestal bij de hoofdmaaltijd ook al een koolhydratenbron krijgt geserveerd, is dit brood eigenlijk dubbelop en is het niet nodig om verzadigd te zijn aan het einde van de avond.

3. Bestel 2 voorgerechten

Wil je graag een 2 of 3 gangen diner eten of ben je samen met mensen die een 2 of 3 gangen diner willen bestellen? Ben er dan bewust van dat je ook de keuze hebt om 2 voorgerechten te bestellen. Zodat je wel twee verschillende gerechten mee kan eten, maar niet last krijgt van een te volle maag.

4. Stop als je vol zit

Dit vind ik altijd een lastige, maar wel erg belangrijk als je met een fijn gevoel weer naar huis wilt gaan. Te veel eten kan pijnlijk zijn voor je buik en eigenlijk ook zonde dat je van het laatste deel ook minder geniet. Een goede optie als je halverwege je bord eigenlijk al vol zit, is om te vragen om een doggybag, zodat je het restje mee naar huis kan nemen en hier de volgende dag nog van kan genieten! Zelf zou je natuurlijk ook altijd een Tupperware bakje mee kunnen nemen in je tas, zodat je hier het restje in kan doen.

Let op als je bij een all you can eat restaurant bent, hierbij mag je geen restjes meenemen, maar moet je betalen voor de maaltijden die je niet meer op wilt eten. Een tip bij deze restaurants is, om per ronde niet te veel te bestellen en goed te voelen tussendoor hoeveel ruimte je nog hebt.

5. Bekijk de menukaart thuis al

Het kan heel goed zijn dat honger hebt als je in het restaurant bent aangekomen. Vaak maak je als je honger hebt een andere keuze dan als je geen honger hebt. Als je geen honger hebt is het namelijk makkelijker om een gezonde keuze te maken. Door thuis de menukaart al te bekijken op een moment dat je net hebt gegeten, kan je het beste een keuze maken.

6. Drink water tijdens het eten

Bij uit eten horen vaak ook drankjes. Uiteindelijk kan je veel onnodige calorieën binnenkrijgen met verschillende drankjes. Door water te kiezen tijdens het eten, zorg je ervoor dat je deze calorieën bewaard voor het eten.

7. Zorg dat je voordat je uit eten gaat je andere maaltijden en tussendoortjes niet overslaat

Ik hoor in mijn online praktijk regelmatig dat als mensen een feestje of etentje hebben, ze daarvoor minder gaan eten, om het feestje of etentje te gaan compenseren. Wat er vaak gebeurd is dat je dan hongerig bij het feestje/etentje aankomt en juist ongezondere keuzes gaat maken. Als je gewoon regelmatig hebt gegeten voor je etentje, kan je vaak veel beter nadenken over de keuzes die wilt maken.

Tips voor gezond uit eten. Zit je vol? Neem een doggybag.

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Waarom wil jij afvallen?

Waarom wil jij afvallen?

Wil je graag afvallen en weet je dat je hiervoor je gewoontes moet aanpassen? Wat hierbij belangrijk is dat je goed weet waarom je het doet!

Lees meer
Share This