5 Manieren om makkelijk voldoende groente te eten

feiten en fabels darmgezondheid bananen

Ik denk dat iedereen wel weet dat groente eten gezond is. Maar hoe zorg je er nu voor dat je voldoende groente binnen krijgt? En hoeveel groente heb je nu nodig op een dag?

Het advies is om minimaal 250 gram groente te eten. Red jij dit elke dag?
In deze blog schrijf ik 5 manieren om makkelijk voldoende groente te eten.

1. Maak zelf een gepureerde groentesoep

Door zelf een gepureerde groentesoep te eten, kan je met 1 kop soep al een heel groot gedeelte van je groentebehoefte binnenkrijgen. Voorbeelden van groente die lekker zijn om gepureerde groentesoep van te maken, zijn: courgette, pompoen, bloemkool, prei, tomaat en broccoli.

Hoe maak je een gepureerde groentesoep? Het is écht heel makkelijk. Je snijdt de groente in stukken (hoeft niet heel klein want je pureert het toch nog) doet de stukken in een pan. Kookt water in een waterkoker (of kan natuurlijk ook in de pan) en voegt het kokende water toe aan de groente. Daarna doe je er een bouillonblokje bij of brengt hem zelf op smaak met zout/peper en kruiden. Als de groente zacht is (dit kan je testen door met een vork in de groente te prikken) kan je de soep pureren met een staafmixer en klaar is de soep! Heerlijk als tussendoortje, als voorafje of als lunch met brood erbij.

2. Eet groente verdeeld over de dag

Als Nederlanders zijn we vaak gewend om 1x per dag groente te eten, namelijk tijdens de avondmaaltijd. Als je 250 gram alleen via de avondmaaltijd wilt binnenkrijgen, is dit ongeveer een half bord vol met groente. Ik merk dat veel mensen in mijn online praktijk dit een hele grote hoeveelheid vinden. Deze hoeveelheid wordt geadviseerd per dag en hoeft dus helemaal niet allemaal bij de avondmaaltijd gegeten te worden. Door je groente inname te verdelen over bijvoorbeeld 3 momenten op de dag, valt die berg groente heel erg mee!

3. Verwerk groente in je ontbijt

Het is wat ongebruikelijk om groente in je ontbijt te verwerken, maar er zijn zeker lekkere ontbijt recepten te vinden waar groente in verwerkt zit. Als je aan het begin van de dag al een beetje groente eet, eet je gemakkelijk voldoende groente over de dag verdeeld! Een aantal voorbeelden van lekkere groente ontbijtjes zijn bijvoorbeeld havermoutpap met pompoenpuree, een smoothie met groene bladgroente, avocado, rode biet of bleekselderij of wat dacht je van een groente omeletje?

 

groente - ik zie avocados

4. Verwerk groente in je lunch

Tijdens je lunch groente verwerken is al wel wat gebruikelijker om te doen. Voorbeelden van groente bij je lunch zijn:

  • Groentesoep met brood
  • Rauwkost op je brood, zoals plakjes tomaat, komkommer, sla, plakjes wortel
  • Gebakken groente op brood, zoals gebakken champignons, gegrillde paprika, avocado, gegrillde courgette.
  • Lunch salade met rauwe groente, maar ook lekker met koude gekookte groente, zoals sperziebonen en broccoli.
  • Volkoren wrap met gebakken groente
  • Gezonde pannenkoeken met ui, paprika, champignons

5. Eet groente als tussendoortje

Tussendoor is het natuurlijk ook lekker om wat rauwkost te eten, zoals een worteltjes, wat radijsjes, plakjes komkommer, paprika, snoeptomaatjes en rauwe bloemkool. Als je het wat saai vindt om zo rauwkost te eten is het ook lekker om er een yoghurt dipsausje bij te maken.

Een kop groentesoep als tussendoortje is ook zeker een aanrader.
Mocht je nou meer zoetige trek hebben tussendoor, maar toch ook groente binnen willen krijgen, dan kan het een idee zijn om een gezonde cake te bakken waar je groente in verwerkt. Een bananenbrood met bijvoorbeeld pompoenpuree of geraspte courgette of een gezonde wortelcake. Ook kan je avocado en pastinaak in zoete baksels vaak verstoppen.

Heb je nog een aanvulling om op een makkelijke manier voldoende groente binnen te krijgen, laat het me vooral weten!

Geschreven door Fleur Haarlem

Ik houd ervan mensen te helpen aan een gezondere leefstijl en schrijf hier graag over. Daarnaast vind ik het leuk om mensen te inspireren en te laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn!

Meer over dit onderwerp

Gezond de Kerst door – 5 tips

Gezond de Kerst door – 5 tips

Hoe geniet je van de feestdagen en maak je gezonde keuzes. Genieten zonder schuldgevoel! In deze blog staan 5 tips om gezond de feestdagen door te komen!

Lees meer
Share This